2016-04-28

Energitjuvar...




Borta bra men hemma Bäst.

Studerat 3 dagar i Göteborg så himla roligt har bundit buketter gjort Bordsdekorationer och latinska namn flyger omkring i huvudet.
Nu är jag på G...



Hyr en liten etta och bor minimalistiskt och tänker lite smart eller rättare sagt det bara bidde så. Inget TVtittande, snabba duschar, inga lampor på i onödan...e.t.c...
Finns bra cykelbanor bra reseförbindelser Spårvagn/buss...jag gillar Göteborg!

Fast hemma funkar det ju än bättre och kan bocka av en massa energitjuvar.


Att va ute på nya äventyr 
fick mig att fundera
Hur gör vi/jag för att tänka energismart?
Känner ju faktiskt att jag/vi tänker smart.

Sänka temperaturen hemma ✔
Bra belysning som LED och lågenergilampor ✔
Diskmaskin✔
Vatten/kaffebryggare✔
Dra ut laddare när de ej använts✔
När du vädrar ,vädra rejält och stäng sedan✔
Tvätta 40° så gott det går✔
Tina mat i kylen✔
Låt varm mat bli kall innan det ställs in i kylen✔
Duscha snabbt och smart✔
Åk kollektivt✔
Cykla/gå till jobbet✔
Tänd inga lampor i onödan✔
Sopor✔


Finns sååååå mycket mer man kan tänka på genom att tänka
 energismart fler tips finns HÄR
Som husägare borde man se över sina fönster, isolering och hustak där har vi också energitjuvar.

Men i det stora hela tror jag att vi har blivit smartare allihop och tänker efter hur vi ska göra för att spara på miljön.

Men jag då som gillar lååååånga duschar och känner mig definitivt inte att jag sparar energi just där men å andra sidan får jag väl  minska tiden i duschen. Men i det stora hela så känner jag själv att jag bidrar till en bättre miljö. Tänk om vi alla kunde göra lika. Får om man tänker till så är det ju bara så enkelt. Många bäckar små.

Hur tänker DU vilka tips har DU för att minska på energin?

Så för min del fortsätter jag som vanligt och plussar på...som t.e.x på måndag blir det Tåg till Göteborg istället för bilen.

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram/MiaMaria

Inga kommentarer: