2007-09-19

En hundralapp...


Hallå alla där ute!


Måste skriva och berätta att jag varit och fyndat gamla saker.
Skulle iväg för att köpa lite silver och en gammalbok hade jag tänkt.
Kom hem med både och plus ett glasfat på fot.
Allt detta för endast en hundralapp!




Köpte alltså denna gamla bok från 1903.
Skulle ha den att riva i och hitta på lite kul som många av er andra har gjort.
Men när jag kom hem och började bläddra i den så började jag tveka
ska jag verkligen riva sönder denna vackra bok.


Boken är riktade till kvinnan och är egentligen en ihopsatt bok av en massa tidningar.
En tidning som kvinnan förr prenumererade på eller köpte lösnummer av.
Tidningen hette IDUN och var en tidning för kvinnan och hemmet.
En massa roliga annonser och vackra bilder finns med
så därför tvekade jag att riva den vi får se hur jag gör.
(Klicka på bilderna så de blir större).




Lite reklam...

Reklam för sängar...


Här sökes barnflickor och dylikt...

Här en annons om gratis reklam om målning för kvinnan.



Vackra bilder på kvinnor och män.



Som sagt vi får se hur jag gör. Men visst var den härlig.
Ha´en trevlig onsdagskväll med mys och levande ljus.
Kramar// Maria


22 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

DEt där var inget lätt beslut...bevara eller använda....Fina saker har du iallafall hittat!! Må gott! Kram!

Maria sa...

Jag skulle nog tycka att det skulle vara svårt att riva i den fina boken...

Karin Krut sa...

Vika fina fynd! Boken var jättefin med bilderna :)
Kram Karin

"M" sa...

Vilken fin bok, om du är tveksam ska du nog låta bli att riva sönder boken,,,,köp en annan på loppis och riv sönder....
Kram "M"

Nilla sa...

Jag förstår din beslutångest.
Det blir kul att se hur du gör.

Kram Pernilla

Betty sa...

En till som förstår din ångest , men tänk så här hur får du mest glädje av boken ? Igenstängd i en hylla eller uppe på väggarna för daglig beskådning o njutning ?
Kram på dig.

Interiørhuset sa...

for ett funn! Den boken var virkelig flott,var masse flotte sider der man kan brulke til å lage og fikse de rette detaljene.

Ardisia sa...

Så vacker bok har du hittat! Jag vet inte hur jag skulle göra med den, men Betty skrev ju väldigt klokt ang. den...

Hoppas det är ok att jag länkar till dig?

Kram
Ardisia

Ljuva ro sa...

Vilka fina saker! Hittade en massa gamla tidningar och annat på vinden när vi köpt vårt hus, det är så kul att läsa gamla annonser och repotage!

Lotta sa...

Förstår dig, det verkar vara en helt underbar bok. Du får låta den ligga till sig ett tag, så kommer du nog på hur du ska göra!

Ha det gott!
Kram
Lotta

Evelinas hus sa...

Fina saker du hittat. Mycket fina bilder i boken.
Fina hjärtan du pysslat längre ner.
Kram Caroline

Anonym sa...

Vilka fynd. Och vad mkt roligt du kommer att kuna hitta på med den boken, perfekta bilder för strutar, tavlor, tvål/ljus-inslagning osv. Åh vad jag blev pyssel sugen!

Lallis sa...

Vilka fynd du gjorde:)
Kram Lallis

linnea-maria sa...

Hejsan
Men det var ju ett jättefint fynd. En inbunden årgång av IDUN. Jag tror att du ska vara rädd om den. Kan du inte ta färgkopior på sidorna och så ser kopiorna förhoppningsvis gamla ut? De berättar så mycket om hur det var förr,såna där gamla tidningar. Du får leta efter exemplar i dåligt skick. /linnea-maria

LantlivsAnette sa...

Vilken fin bok !!förstår om du tvekar att riva i den...
Kram Anette

Stina sa...

Åh, vad mycket fint.

Det finns bild på bilen nu. Hehe... Puss

Brunkullan sa...

Du kanske kan scanna in några fina bilder i datorn och skriva ut på "stryk-på" papper? Och ta fotokopior och göra nått fint av?

Då kan du ju både bevara och använda bilderna!!:-D

Susanne

WhiteVintageDreams sa...

Jag skulle oxå bevara o kopiera...som att göra två flugor på smällen *asgarv*.
Kram

Anonym sa...

Va fina saker du köpt!..särskilt boken! Verkligen speciell eftersom den är ihopsatt av flera tidningar! Sånt där är såå kul att läsa!..och va fina bilder! Håller med om att det är svårt att riva sönder såna böcker! Jag köpte en stor familjebibel på loppis förra veckan med vacker text och vackra bilder och det visade sig att det inte saknades en sida och det kändes som att häda..att riva sönder en bibel så jag har inte heller bestämt mig än. Hittade endast 2 lösa blad som var innehållsförteckning, de virade jag runt cyklamen som jag gav bort! :)

Stina sa...

Kramen till dig.../ Stina

Vita Damen sa...

....neee, det var ju en vacker bok, vänta lite med att riva...köp en annan istället./Jennie

Albertines verden sa...

Boka var så vakkert, hel og fin. tror ikke jeg hadde hatt hjerte til å rive i den. Vent litt, du kan jo prøve å kopiere først. Man får jo tak i papir som ser litt gammelt ut i fargen. Ha en fin helg!